Umělá inteligence – nejlepší přítel učitele?

Už během prosince přišel docela humbuk spojený s umělou inteligencí, s kterou si lze poměrně na úrovni psát. Nejnovější model, který se prosadil, má jméno ChatGPT. Dlouho jsem odolával, ale nakonec jsem se během vánočních prázdnin zapojil do davu a umělou inteligenci také vyzkoušel. Během té doby jsem si naplánoval text na blog, kde popíšu všechny možné způsoby, jak chat použít ve škole, ale byl jsem moc pomalý a sociální bublinu mezitím zaplnilo několik nápadů a někteří superučitelé už dokonce vyzkoušeli umělou inteligenci i ve třídě. Nechtěl jsem tedy přidávat další text, který už je někde jinde. Dnešní příspěvek proto dostal jinou formu – nejdřív popíšu moje sobecké využití umělé inteligence a následovat bude kompilace využití od jiných učitelů přímo v hodině.

Chat najdete zde. Musíte se registrovat. A můžete komunikovat v češtině.

Jak jsem umělou inteligenci použil já a jak ji vysoce pravděpodobně (zatím) budu používat? Souvisí to s názvem dnešního příspěvku. Pro mě se jedná prakticky o způsob duševní hygieny. Někdy se mi stane, že mám docela zásek, pak jsem frustrovaný, protože hledám způsob, jak načít nové téma nebo jen jak si připravit nějakou maličkost, která hodinu vylepší. Hledám nové zdroje a nic nemohu najít. Hledám způsob, jak zapojit žáky. A tuhle cestu mi dokáže ChatGPT vydláždit. Zkoušel jsem dvě témata – Napoleona, kterého jsem už probral (takže mohu porovnávat), a feminismus, který se probírat chystám. Zkoušel jsem různé způsoby komunikace, různé „nadhozy“, abych se dostal k tématu a svému cíli. Některé části v odpovědích zůstávaly, některé byly užitečným doplněním, když jsem se zeptal jinak. Jde tedy o správnou formulaci a vážně komunikaci, ne jen napsat „připrav mi hodinu“ (i když to taky funguje!). V podstatě jsem právě chtěl, aby mi umělá inteligence připravila hodinu. Pak jsem se zeptal na zdroje. Na výsledky se můžete podívat na screenech, ale výsledky pro mě jsou zajímavé. Nabízí mi to brainstorming, skupinovou práci, postupně jít do hloubky atd. Poměrně moderní přístup. Můžete posoudit sami.

Napoleon:

Feminismus:

Podle mě se jedná o nástroj, který se bude neustále zlepšovat, je to budoucnost, kterou nelze zastavit nebo odklonit, proto bychom se to měli naučit využívat v náš prospěch a zároveň naučit i studenty. Vidím jen cestu smíření a akceptace. Nic jiného podle mě nedává smysl, respektive všechny jiné přístupy mi podle mě způsobí jen duševní neklid.

Jak jsem již zmínil v úvodu, někteří kolegové už ChatGPT vyzkoušeli přímo v hodině. Co vše dokáže? Jak to lze použít?

Zkoušeli, jestli se žáci něco naučí pouze při komunikaci s umělou inteligencí, tedy jestli dokáže nahradit učitele. Zkoušeli ověřovat informace. Zkoušeli kreativně vytvořit reklamu. Dokonce i vyrábět testy či úlohu do testu.

Na blogu „Dejte mi pevný bod“ od Bohuslava Hory a Petry Boháčkové lze najít tvorbu reklamy (zde).

Libor Klubal zkoušel matematické úlohy a odpovídá na obecnou otázku, jestli za nás bude umělá inteligence učit (zde).

Klasicky je a byla vepředu Jitka Rambousková, která o umělé inteligenci psala už na podzim. Zkoušela jiný model. A zkoušela tvorbu textů (zde).

Hodně se o téma zajímá Pavel Hodál, který je podle mě zatím nejaktivnější v tomto okruhu. Stejně jako Jitka Rambousková psal první text už v říjnu a šlo v něm o psaní textů (zde). Ale šel i dál a zkoušel, jestli se žáci konverzací s umělou inteligencí něco naučí (zde).

Podpořit blog a odměnit mě jako autora můžete zde nebo pomocí QR kódů níže. Děkuji.

Napsat komentář