Prezidentské volby – metodika

Minulý týden v pondělí jsem zjistil, že mi dvě třetiny studentů na semináři budou chybět, tak jsem se zeptal zbylých devíti studentů, co by chtěli dělat. Padlo několik návrhů, ale nejvíce hlasů dostalo téma „prezidentské volby“. Jelikož to je téma aktuální a ještě pár týdnů bude, tak jsem si řekl, že budu jednoduchou metodiku a prezentaci sdílet, třeba někomu pomůže. Odkaz na stažení prezentaci bude tradičně na konci textu. Metodika vyšla přesně na dvě hodiny.

Prezentace začíná jednoduchými otázkami (jak probíhají prezidentské volby; kdo se může stát kandidátem a jaké má prezident pravomoci), které dávají tématu nejen úvod, ale především kontext. A otázky ani nemusí být tak jednoduché, jak se může zdát, studenti mohou tápat. A pochopitelně záleží, v jakém ročníku se budeme ptát. Způsob práce pak záleží právě na úrovni studentů – odpovědi mohou vyhledávat na internetu, či dokonce v Ústavě. U nás ve třídě to proběhlo jen režimem moje otázka – studenti odpovědí. Šlo o starší studenty, předpokládal jsem, že látku budou znát a samozřejmě jsem se potřeboval vejít do dvou hodin. Co dál?

Hlavním bodem hodiny bylo představit kandidáty. Jak jsem psal výše, hodinu s volbou prezidenta jsem připravil, protože většina třídy chyběla, u nás to vyšlo přesně jeden kandidát na studenta a jeden kandidát pro mě. Je devět kandidátů, pokud budeme metodiku probírat v klasické třídě, tak lze sběr informací a prezentace provádět ve dvojici či větších skupinách. Nemá jít o detailní informace a hollywoodský životopis, jen pár vteřin. Kolik je kandidátovi, jaké má vzdělání, jakou má práci, minulost, kde bere peníze. A třeba pár názorů a myšlenek. Hledání zabere tak patnáct až dvacet minut. Poté je pochopitelně čas na představení jednotlivých kandidátů. Předchozí záležitosti zabraly skoro přesně jednu vyučovací hodinu (tři kandidáty jsme si představili na začátku druhé hodiny).

Druhá polovina začínala puštěním dvou oficiální volebních spotů, víc jich k 13.12. nebylo k dispozici. Pouze Danuše Nerudová a Petr Pavel měli na svém oficiálním Youtube kanálu volební spot (zároveň například z účtu Jaroslava Bašty a sociálních sítí Karla Diviše šlo vyčíst, že video připravují, proto je možné prezentaci aktualizovat; některé informace zastarají pochopitelně). Po videu studenti sdělovali své dojmy, jak to na ně zapůsobilo, jaké emoce to v nich vyvolalo. Pochopitelně je užitečné chtít po studentech srovnání. Například studenti si podle mě výborně všimli, že Pavel v klipu vlastně vůbec nehraje, zatímco Nerudová ano; Pavlovo video je o jeho minulosti, Nerudová míří na budoucnost. Otazníky a pochybnosti vyvolalo zapojení dítěte do klipu. Někteří studenti znali Nerudovou ze sociálních sítí, o tom lze také diskutovat.

Pro zajímavost nakoukneme i na transparentní účty a prezentace krátce vysvětluje, jak je to s financemi na kampaň. Zajímavostí je, že prakticky milion na kampaň rovná se jednomu procentu v předvolebních průzkumech. To stojí za zmínku a za zamyšlení. I proto jsem do prezentace přidal části textu z iRozhlasu, kde odborníci popisují, že nejde o politiku, jde o emoce. Volíme marketingový produkt.

Poslední částí je volební kalkulačka (ta, která byla v době hodiny zatím dostupná). Jde o přirozený závěr dvouhodinovky a bloku, studenti si zjistí, s kým mají největší souvis názorů, hodnot a odpovědí.

Prezentaci ke stažení najdete zde.

Advertisement

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s