Distanční frustrace

Jarní distanční výuka mě – po dvoudenním záseku a přeorientování se, hodně bavila. Připadalo mi to logické vzhledem k situaci a se smyslem vzhledem ke škole. Ale je teď situace stejná? Posunuli jsme se?

Osobně jsem sám sebe dostal do největší krize za osm let. Naprostá paralýza. Prakticky nevím, co dělám a nevím, co mám dělat. Přijde mi, že jarní způsob výuky nestačí a zároveň jsem se nikam neposunul. Proč? To je otázka. Možná jsem měl pocit, že mi bude stačit to, co umím a že nic není potřeba měnit. A možná by to bylo správně, kdyby nepřišel příkaz, že musíme jet podle rozvrhu, používat Meet a spoustu dalších pravidel.

I když pravděpodobně většina z nás tušila, že se školy zavřou, tak stejně cítím, že jsem nebyl připraven, neproběhlo žádné školení, neproběhla žádná debata, jen „budeme učit distančně“ a příkazy. Notebooky přišly, ale přišly pozdě. A bez vybavení (sluchátka, mikrofon, myš, programy…). Co se změnilo? To, co na jaře stačilo a bylo fajn, najednou není dost dobré.

Prvním rozdílem je, že zmizela svoboda. Na jaře nebyl čas, vše si učitelé museli zařídit sami, co si nezařídili, to neměli. Ale komunita se semkla a vycházely z toho dobré věci. Teď je zde ale velký tlak na výkon, už to není jen si hraní na výuku (což podle mě nebylo ani na jaře, ale přijde mi, že i na oficiálních místech se šlo setkat s pohledem, že tři měsíce „nevýuky“ nic neznamenají), ale najednou nás obchází šéf, který určil, jak má výuka vypadat a to aniž by se poradil se svými učiteli a zjistil, co jim vyhovuje a především co jim fungovalo.

Najednou je taky víc možností. Až moc. Zeptal jsem se na nástroj, který by mi umožnil nahrávat obrazovku notebooku a zároveň to komentovat. No jo, ale za chvíli jsem měl deset tipů a kde mám začít? Frustrace a stres jen narostly, i když jsem dostal, co jsem chtěl, a lidé se mi jen snažili pomoct.

Bod frustrace a výše stresu se opět zvyšuje, protože najednou jsem ztratil směr, vůbec nevím, jak mám učit. Mám používat Meet? Nebo natáčet videa, aby si je studenti mohli zastavovat a pouštět víckrát, pokud budou potřebovat? Nebo si vystačím jen s úkoly? Nebo to mám různě kombinovat? Nevím. Můžu se zeptat studentů, každá třída mi řekne něco jiného a zas nebudu mít své finální řešení.

A do toho ještě pocit, že tohle nikdy neskončí. Do teď si pamatuji, když jsem na začátku března napsal, že do školy půjdeme až v září, jakou jsem dostal čočku, ať nestraším a nešířím poplašné zprávy. A jelikož naší vládě za půl roku nevyšlo prostě nic, žádné rozhodnutí, je prakticky jasné, že na začátku listopadu do školy opět nepůjdeme.

Předchozí odstavce jsem psal v úterý 13. října, v posteli před spaním. Vše jsem nechal uležet a „teď je o týden později“. Situace už je lepší. Ve větší míře mě podpořili studenti, na 24 hodin jsem o víkendu absolutně vypnul a finálně jsem se smířil s tím, že podle oficiální „politiky“ školy dělám svou práci špatně, nedodržuji pravidla, ale konec konců, „zákonům“ je vždy nadřazená morálka a učit špatně a především bez ohledů na studenty mě škola nedonutí.

14 comments

  1. Werner von Heisenberg · 21 října, 2020

    Malé povzbuzení: Vaše výuka na jaře i na podzim byla a je prováděna absolutně fungující, příjemnou a zároveň vtipnou metodou. Ačkoliv nemám v plánu maturovat z vašich předmětů, tak jsem se z nich stejně naučil asi nejvíc za uplynulý půlrok. A věřím, že nejen já, ale i celá naše třída i ročník to takhle vidí. Takže díky, že s námi máte takovou trpělivost a učíte tak skvěle, jak učíte.

    Líbí se 2 people

  2. Jana Vlachová · 21 října, 2020

    Pane Tajný učiteli, nejste v tom sám, mám to stejně. Technických možností je tolik, ale prozkoumat je mě šíleně zahlcuje…momentálně jsem propadla nástěnkám s lístečky, co se dají posouvat. Vyzkoušela jsem jich asi 6. Každá má něco. Navíc jsem nikdy nechtěla pracovat v kanceláři u počítače, nemůžu to usedět, ukoukat, nic. Bude to dlouhé. Držme se!

    Líbí se 2 people

    • tajnyucitel · 21 října, 2020

      Díky. A pokud někdy uvidíte tento komentář, můžete klidně nechat odkaz na nástěnky a lístečky.☺

      To se mi líbí

      • Renáta H. · 22 října, 2020

        Předpokládám, že kolegyně myslela Padlet 🙂

        Líbí se 1 osoba

      • Jana Vlachová · 24 října, 2020

        Nejvíc teď používám linoit.com….vzhled korkové nástěnky (dá se vybrat i jiný) a barevné lístečky děti oceňují. Ještě nemám prozkoumané všechny funkce, ale i ty základní dost oživí výuku…

        Líbí se 1 osoba

      • tajnyucitel · 24 října, 2020

        Děkuji.

        To se mi líbí

  3. voskovka · 21 října, 2020

    Někteří kolegové jen zadávají úkoly, že si to děti mohou přečíst. Tak čtu online stížnosti na to, že máme prázdniny za 100 % platu… ale to už je takový folklór. Odpoledne jsem usnul vysílením a únavou, ve snu se kombinovala událost s učitelem z Francie, nespokojenost rodičů a útoky trollů na videokonference. Nehodlám to ale vzdát, protože děti schopnou hodinu/úkol ocení a já si aspoň připadám trochu užitečně…

    Líbí se 1 osoba

  4. Bob · 21 října, 2020

    Dobrý večer,

    Moc mě mrzí za Vás, že Vás nutí vyučovat podle rozvrhu. To může chtít jedině někdo, kdo sám nikdy neseděl více než jednu hodinu u videokonference. Zvlášť, pokud ji dokonce moderoval. Vůbec nechápu, jak učitel může zvládnout moderovat více než dvě hodiny denně. A to snad i pokud jede suchou přednášku bez zapojování studentů. Je mi teď učitelů skutečně líto. Držíte se.

    Líbí se 1 osoba

  5. Pavel Vondra · 21 října, 2020

    Dobrý večer,
    učit podle rozvrhu je proti MŠMT, které říká, že v online výuce mají být žáci maximálně 3 hodiny denně… Jinak já se v tom zatím plácám trochu bez stylu, tak neumím říct. Na jaře jsem byl mimo školství a tak se občas cítím, jako začínající učitel, přestože s technologiemi jsem v pohodě.

    Líbí se 1 osoba

    • Andrea Bartůňková · 25 října, 2020

      Dobry den, prosim o zdroj k Vasemu tvrzeni o max 3 hodinach u online vyuky denne. Zatim jsem nic takoveho necetla a zajimalo me, zda je to nekde zaneseno. Dekuji napr. za odkaz ..

      To se mi líbí

  6. Kachna · 22 října, 2020

    Dobré ránko.
    Mluvíte mi z duše, učím 11 tříd, to znamená 13 online hodin (díky Bohu vedení nepreklopilo rozvrh).
    Nastavení online hodin je ale tak nešťastné, že se kryje s online mého prvňáčka.
    Nu a tak se naskytlo řešení – do brzkých ranních hodin nahrávám učivo tak, aby naše online mohlo být pouze konzultační. V daný čas se připojím, podebatuji s žáky, probereme, co je třeba, po 20 min. se omluvim a spěchám na další hodinu. Dětem to tak vyhovuje.
    Ale… Vedení školy se rozhodlo chodit na online hospitace a….“vaše hodiny jsou super, ale…prodluzte je…“.
    No… lezu po stropě, víc už nezvládnu.

    Líbí se 1 osoba

  7. tomáš · 22 října, 2020

    Někdy je dobré brát ohled hlavně na sebe. Rozhodovat se podle toho, co vyhovuje mně, protože u žáků je to tak, že každý preferuje něco jiného. Ale když se budu já cítit dobře, tak výsledek bude dobrý. Když mám moc velký výběr, hledám recenze nebo prostě vezmu první věc na řade a neměníme ji, dokud aspoň trochu vyhovuje. Když vím, že mi něco nevyhovuje, nesnažím se o to, i kdybych měl befel od samotného belzebuba :). Rodiče znají poučku, že šťastná máma rovná se šťastné dítě. U učitelů je to podobné 😉

    Líbí se 1 osoba

Napsat komentář