Nástup na gympl – očekávání

Když jsem odcházel ze základní školy, napsal jsem si text, ke kterému jsem se v případě pochyb měl vrátit. Nikdy jsem se k textu vrátit nemusel, pochyby sice přišly, ale stačila minuta a veškeré přemýšlení bylo pryč.

Teď se chystáte číst svým způsobem stejný text. Příští týden vstoupím na posvátnou půdu (ha ha) gymnázia. A zde si zkusím sepsat, co od toho vlastně očekávám. A za měsíc, za půl roku nebo za rok se k textu vrátím v situaci, kdy už budu schopen zhodnotit, jak moc jsem se mýlil. A jak moc jsem byl naivní.

Učitelé. Je jasné, že se i na gymplu najde nějaký rasista, antisemita, homofob, nadšenec z rozkvětu naší země za vlády Babiše a nepochybně i fandové Okamury a Zemana, kteří se jako jediní chovají „správně“. Až takové iluze nemám. Výhodou v tomto případě je, že mě čeká kabinet a ne sborovna. Což má plusy (nemusím ostatní učitele znát) i mínusy (nemusím ostatní učitele znát). Jsem zvědavý, jaké bude soužití s malým kabinetem, kde se mnou budou jen dámy. A upřímnost na závěr odstavce – doufám, že si místní učitelé nenechávají říkat „profesoři“.

Samozřejmě mi v hlavě trochu hraje možný střet „kultur“ a myšlenky na to, kolik přednášek budu muset absolvovat. Myslím tím přednášky na téma, proč je lepší stát před třídou celou vyučovací hodinu a vyprávět si svoje téma bez interakce se studenty. Protože přece jinak to nelze stihnout a jedině tak se toho naučí požadované „množství“. V ideálním případě tak nebude učit nikdo z kolegů a nebude potřeba přednášky pro mě. V realitě snad nikdo nebude mít potřebu mě poučovat, jak se „správně učí“.

Studenti. Asi nebudu lhát. Zde si představuji jinou ligu (v porovnání s předchozí základní školou). Větší samostatnost, větší rychlost. Uvidíme, jestli je s tím spojená i menší kreativita. Trochu se obávám, že zmizí zábava, vtípky a „vztahy“ s žáky. Jsou vůbec na střední škole dozory? Na základní škole to něco znamenalo, tam jsem se toho nejvíce dozvěděl a také nejvíce vyřešil. Na dozory jsem chodil rád (i proto, že to bylo lepší než poslouchat některé učitele ve sborovně, především jejich neustálé stěžování si).

Před týdny a měsíci jsem nejvíce řešil otázku, jestli místní studenti nebudou zvyklí na přednášení a tupé psaní zápisů (které jim může vyhovovat, protože je to jednoduché, nemusí přemýšlet a obecně nic dělat) a tím pádem nebudou mít problém se mnou. Ale nakonec jsem došel k závěru, že si časem zvyknou i na můj způsob výuky, pokud si vůbec budou muset zvykat. To je přece moje práce. A pokud to nedokážu, tak nemám na gymnáziu co dělat.

Určitě se musím připravit na „experty“, kteří se budou ptát úmyslně na naprosté blbosti, jen aby mě vyzkoušeli. V dějepise například na přesná data. Dělá se to pořád? V tomto případě budu muset natrénovat s dobrou intonací „nevím“. Ale samozřejmě budu muset dbát více na detaily.

Ve studentech se „skrývá“ jeden z důvodů, proč jsem chtěl na střední. Srabácky doufám, že na střední nebudu muset řešit v takovém množství záležitosti, které se netýkají výuky. Vyrušování. To, že žák nemá čím psát. Nohy na stole, flusačky, různé zrovna módní hračky. Řešení takových věcí mě stálo pět minut z každé hodiny. Poslední roky to nebylo nějak hrozné, ale unavuje to, frustruje a přispívá to k důvodům, proč mají učitelé problémy nebo chtějí končit. Je mi jasné, že zodpovědnost se zvýší, budu muset být víc připravený a objeví se nové problémy jiného charakteru. Ale pokud se týkají výuky, nevadí mi to. Stejně tak přežiji, pokud občas někdo „zahlásí“.

Samozřejmostí je, že „klesnu v žebříčku“, budu jen jedním z mnoha, protože předpokládám, že bude více učitelů, kteří se snaží. Doufám, že mě systém nesemele a nestane se ze mě přednášející „profesor“. Ale to by byla moje smrt, takže to nedopustím. Sám poznám, kdy je zle – když se nudím já sám. Proto největší odhodlání a předsevzetí je, aby formy a techniky učení zůstaly stejné, abych dál zkoušel nové metody. I když zde očekávám, že první rok budu zkoušet moje „staré“ ozkoušené metody a jejich funkčnost v novém středoškolském prostředí. A kdyby se to nedařilo, vždy mohu odejít.

Školní vzdělávací program mi přijde v pořádku, v dějepise spoustu věcí vynechává a urychluje vše způsobem, že zbývá výrazný prostor pro moderní dějiny. Trochu jsem se vylekal, když jsem viděl, kolik toho mám probrat v hodinách společenských věd, ale  téma protřídím, vyberu priority a budu podvádět. Například těžko budu učit o vhodném výběru partnera.

Netuším, kolik místa bude pro vlastní iniciativu, například pro pořádání různých akcí, výletů apod. Škola vypadá, že už má „najeto“ na tradice a každý rok opakuje to samé v tomto ohledu. Tehdy do Osvětimi, tehdy na výměnný pobyt atd. Pokud to tak vážně bude a nebude prostor pro vlastní akce, bude to zklamání.

Očekávám, že nebude tolik byrokracie. Už jsem zaslechl, že pořád budu muset dělat výkaz – přehled, kolik jsem každý měsíc odučil hodin. Pořád nechápu, proč něco takového v roce 2018 dělám a jaký to má smysl. Ale nebudu třídní, ani šéf předmětové komise (jsem zvědav, kdy na minulé škole zjistí, že jsem pravidelná čtvrtletní hlášení nedělal víc jak dva roky…), to mi ušetří čas a starosti. Uvidíme, jak s dalšími věcmi. Možná přijde nějaká nová byrokracie, která patří jen na střední školu?

Držte palce.

4 comments

  1. Dejv92 · 26 srpna, 2018

    Z pohledu absolventa osmiletého gymnázia – předpokládám že to je docela odlišné od klasického čtyřletého.

    „Je jasné, že se i na gymplu najde nějaký rasista…“ – to asi všude v životě, taky jsme měli mezi učiteli takovéto, ale naštěstí to nebylo nikdy nějak extrémní

    „A upřímnost na závěr odstavce – doufám, že si místní učitelé nenechávají říkat „profesoři“.“ – nikdo to u nás, pokud si dobře pamatuji, nevyžadoval. Asi byli takoví, kterým by to nevadilo a možná se jim to i líbilo, ale nevyžadoval to.

    „…kabinet a ne sborovna. Což má plusy…“ – nevím o jak velkou školu jde, ale myslím že u nás (8 tříd) se učitelé znali všichni dost, jasně, nejvíc asi v rámci kabinetů, ale žádná „údolí“ si myslím že mezi učiteli nebyla

    „Studenti. Asi nebudu lhát. Zde si představuji jinou ligu…“ – toto asi moc nedokáži posoudit vzhledem k tomu že se jednalo o osmileté gymnázium, asi tam byl určitý skok oproti „základce“ v případě prvních čtyř ročníků, ale fakt nevím

    „Určitě se musím připravit na „experty“, kteří se budou ptát…“ – tak toto u nás bylo vyjímečně a když už, tak spíš v matematice

    „Vyrušování. To, že žák nemá čím psát. Nohy na stole, flusačky, různé zrovna módní hračky. “ – nedělal bych si raději iluze, ale to je asi škola od školy, třída od třídy

    „Samozřejmostí je, že „klesnu v žebříčku“, budu jen jedním z mnoha…“ – málo učitelů bylo extrémně nudných nebo jinak podprůměrných, ale nadprůměrných učitelů bylo také málo a o to víc jsem je měl rád a byla s nimi mnohem lepší komunikace – imo oboustranná

    „Například těžko budu učit o vhodném výběru partnera.“ – proč ne?

    „Netuším, kolik místa bude pro vlastní iniciativu“ – u nás byly „zajeté“ akce, ale myslím že nebyl problém přijít s něčím novým, moc toho sice nebylo, ale to bylo počítám nedostatkem iniciativy, že by nastal někdy konflikt – učitel chce zkusit něco podniknout ale vedení to nedovolí – si nepamatuji (ano, ke studentům se to nemuselo donést, ale i tak si myslím že ne)

    Snad můj „rozbor“ k nečemu bude – po šesti letech některé věci už nevím přesně a některé vnímám jinak.

    Líbí se 1 osoba

  2. slavahora · 26 srpna, 2018

    Držím palce. Hlavu vzhůru a furt se jde. 😎

    Líbí se 1 osoba

  3. Majka · 26 srpna, 2018

    Držím palce a doufám, že vám to vyjde i když mě to v mnohém přijde hodně idealistické. Mne letos také čeká pár změn, bohužel ale k nim přistupuji velmi bez iluzí. No a z těch speciálně středoškolských papírů bude třeba maturita…
    „Profesorka“ z gymplu

    Líbí se 1 osoba

  4. Pingback: Jeden rok a jeden měsíc na gymplu | Tajný Učitel

Napsat komentář