Sexuální výchova – konsent, sexuální obtěžování (a sexuální mýty)

V druhé části (a zatím poslední) k sexuální výchově platí mnoho stejných poznámek jako v první části – opět se jedná pouze o zpracované metodiky organizace Konsent, které si můžete zdarma stáhnout, projít a použít i Vy. Materiály najdete na konci textu.

Stejně tak platí, že témata vybírali studenti a studentky, kterým už bylo 18 let a to je věk, pro které jsou materiály zamýšleny. Určitě můžete použít něco pro mladší studenty nebo děti, ale nutné je projít, promyslet vhodnost a případně upravit. Tématy jsou konsent a sexuální obtěžování, bonusem na vyžádání od studentů jsou sexuální mýty.

Téma konsentu nabízí několik zdrojů – samotná organizace Konsent připravila krátká videa, o kterých lze diskutovat, jestli byl souhlas dán. Údajně lze diskutovat. Podle mě ne. Možná v šesté třídě. Videa můžete najít zde: Lekce Souhlas – Je to souhlas? videa – Disk Google. Podle mě není u videí co řešit, alespoň u starších studentů. I když jsem třídě první video pustil, tak se smáli. Celkový dojem je spíš trapnost než jakákoliv možnost diskuse a učení se. Ale jak jsem psal, pro mladší děti to může být ideální. Pro starší studenty jsem použil úryvky ze seriálu Pět let, kde jsme se mohli bavit o tom, kdo co iniciuje, co je problematického, co je v pořádku. A jestli se jedná o konsent. A jak vypadá „klasické“ znásilnění. Problém pochopitelně je ten, že seriál musíte nejdřív vidět. Najít ho ale bezproblémovou cestu na ivysílání České relevize. Již klasickým zdrojem pro toto téma je „Tea konsent“, krátké video dostupné na Youtube, kde je koncept souhlasu se sexem zobrazen jako souhlas s pitím čaje. Klasika. Vtipný. Jasný. Pro všechny věkové kategorie.

Pro mě bylo hlavním cílem společně dojít k tomu, jak reálný konsent vypadá, jak konsent nevypadá a proč je těžké i v dobrém vztahu říct „ne“, což jsou další části přiložené prezentace.

Druhým tématem lekce bylo sexuální obtěžování a postup byl následující:

  1. Studenti mají ve dvojici napsat definici termínu sexuální obtěžování.
  2. Když mají studenti hotovou definici, rozdal jsem jim krátké příběhy (opět přiloženo na konci textu). Úkolem je zhodnotit příběhy, jestli se o sexuální obtěžování jednalo. Druhou částí je na základě příběhu, pokud bude potřeba, dopsat svou definici sexuálního obtěžování.
  3. Společně si projít příběhy, diskutovat nad obsahem příběhů, reflektovat, kde je hranice a co už je za hranou (pokud taková hranice existuje). U nás ve třídě se například neplánovaně začaly řešit vlastní zkušenosti a zároveň rozdílné mužské a ženské zkušenosti. Kluci vůbec netušili, že se něco takového děje a především v jaké míře (catcalling, zastavování autem atd.). Poslední částí bylo přečíst si pár studentských definicí sexuálního obtěžování.
  4. Následuje výklad s prezentací, co je sexuální obtěžování podle odborníků, jaké formy může obtěžování mít, jak může vypadat. Součástí prezentaci jsou i obrázky z projektu „Proč jsme to nenahlásili“. Podle mě je důležité probrat, poznat a pochopit, proč většina obětí nenahlásí znásilnění.
  5. V další částí opět pracují studenti. Mají se pokusit přijít na to, co mohou dělat, aby se sexuální obtěžování nedělo; co mohou dělat, když se jim někdo svěří; co mohou dělat, když zažívají sexuální obtěžování. Následně je vhodné projet nápady studentů a odpovědi v prezentaci.
  6. Naprosto dobrovolnou částí by mělo být pro studenty a studentky cvičení s názvem „hranice“, kde by měli sdílet, kde jsou jejich vlastní hranice, co už pro ně je a ještě není sexuální obtěžování. Ale samozřejmě to může být citlivé téma, pokud nikdo nechce sdílet, vůbec nic se neděje.
  7. Poslední částí je práce, v které studenti vymýšlí rozdíly mezi sexuálním obtěžováním a flirtováním. Odpovědi se nachází v prezentaci v tabulce.

Bonusovým materiálem je prezentace na sexuální mýty, téma, které si ještě studenti vyžádali. Opět zpracované podle materiálu od organizace Konsent. Není zde už žádné velké cvičení, jen studenti mohou sdílet, pokud znají (nebo si myslí, že znají) nějaký sexuální mýtus. V prezentaci jsou mýty rozdělené podle čísel do tří skupin, kdy jednička je „nevěřím, že tohle si někdo myslí, ale našel jsem to na internetu“; dvojka je „souvisí s pornem, už jsme řešili minule“ a teprve třetí sérii mýtů jsme probírali a o nich je prezentace. Jedná se o mýtus panenské blány, „kluci chtějí sex pořád“, délka sexu, velký penis, vytahaná vagina a počet sexuální partnerů.

Materiály dostupné ke stažení najdete zde.

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s