Sexuální výchova – pornografie

V posledním textu s metodikou k finanční gramotnosti jsem popisoval, že téma si vybrali sami studenti na semináři. Stejným způsobem došlo i ke zpracování a následnému probírání dnešního tématu. Další škatulkou, kterou dali studenti dohromady, byla sexuální výchova. Konkrétní zmíněná témata ve výběru byla pornografie, sexualita a obecně sexuální témata. Dnes je na řadě sdílení materiálu na téma pornografie, příště konsent a sexuální obtěžování.

Důležité je hned začátku napsat, že se jedná o metodiku organizace Konsent. Originální metodiku si lze stáhnout zdarma (zde). Stejně jsem to udělal já (plus jsem byl na workshopu), vybral jsem si materiály, které se mi líbily a hodily pro mé potřeby, naházel je do prezentace, přidal další materiály a výsledek zde právě sdílím. Samozřejmě stejně můžete postupovat vy, metodiku lze rozdělit na části a použít jen něco, co se vám hodí do hodin.

Sexuální výchova obecně by v hodinách měla mít speciální pravidla. Já jsem prezentaci používal u dospělých studentů, takže jsme se shodli na jediném pravidle, kterým bylo, že pokud se kdokoliv bude cítit nekomfortně při mých otázkách, může odmítnout odpovědět. Samozřejmostí pro mě bylo domluvit se studenty na probírání tématu dopředu, žádné překvapení. I když jsem minulý školní rok probíral téma během suplované hodiny v sedmé třídě, byli jsme na tom domluvení z jiného předchozího suplu (tuto prezentaci na jednu hodinu určenou pro mladší studenty sdílím také; jedná se o velmi zjednodušenou metodiku na jednu hodinu, kde je tématem i konsent).

Jak jsem psal, materiály jsou pro třeťáky na střední škole. Pokud budete používat pro mladší studenty, prezentaci prosím upravte věku svých studentů. Především se jedná o jeden (či více) obrázků při rozlišování mezi pornografií a erotikou, i když pro jistotu dodávám, že všechny použité fotografie jsou z klasických filmů a seriálů s dostupností většinou od patnácti let.

Všechny zmíněné materiály najdete na konci textu; cvičení, obrázky, videa, otázky a odpovědi, vše je ve sdílené prezentaci.

Jak začít? Pokud máme čas, můžeme se bavit o tom, proč se vůbec učit o pornografii ve škole, proč je to důležité.

První reálný úkol ale je pokus definovat porno a určit rozdíly mezi pornografií a erotikou. Je možné jen o tom diskutovat a házet nápady například na tabuli, nebo mohou studenti psát rozdíly na papír. Následuje několik obrazů a fotografií z minulosti, u nichž můžeme řešit, jestli se jedná o dílo erotické či pornografické, ale jedna z point je i taková, že zobrazování sexu a nahých lidí tu bylo vždy, nejedná se pouze o dnešní videomateriály. Samozřejmě morální přísnost a náhled na sexualitu se ve společnosti proměňoval.

Další úkol k zamyšlení jsou odpovědi na otázku „proč lidé sledují pornografii“. Lze psát obecně, ale doporučuji i specifikovat na děti, dospívající a dospělé, každá skupina může mít jiný důvod, jinou motivaci. Odpovědi v prezentaci jsou souhrnem několika výzkumů.

„Co je na sledování porna problematického?“ je další úkol, jeden z prioritních. Pracovat lze opět několika způsoby, já klasicky nechal pracovat studenty ve dvojicích, své odpovědi zapisovali na papír. Poté, co měli napsané odpovědi, jsem studenty vyvolával, bavili jsme se o odpovědích a následně jsme je reflektovali s výsledky výzkumů zobrazených v prezentaci.

V některém z těchto míst lze použít i příběhy z metodiky od Konsentu, které jsou přiložené ve Word souboru. Jedná se o tři krátké příběhy, v kterých jsou postavy ovlivněné pornografií, studenti mají odpovídat na několik otázek. Osobně jsem rozdal vždy jeden příběh do dvojice, tři dvojice měly tři rozdílné příběhy. Následně jsme si příběhy společně projeli celá třída.

Druhé podstatné cvičení je probrání rozdílu mezi pornografií a reálným sexem. Opět mohou studenti a studentky pracovat ve dvojicích, psát na papír a společně diskutovat nad odpověďmi. Pomoc může i bývalá česká pornoherečka Tarra White, respektive rozhovor s ní, který jsme si pouštěli (ne celý; pouze deset až patnáct minut) a odkaz najdete v prezentaci. Odpovědi jsou rozdělené do tří částí, které by se daly nazvat „porno je film“, „ženský orgasmus a potěšení“ a „chybějící konsent“. Mezi tématy, které studenti požadovali v úvodním dotazníku při výběru témat, byl zmíněný a lajkovaný i „klitoris“, proto se mu a ženskému orgasmu část prezentace věnuje. Lze například pustit i díl nového dokumentárního seriálu České televize s názvem „Kronika orgasmu“, kde se první díl věnuje právě výzkumu ženského orgasmu.

Materiály lze stáhnout zde. (Prezentaci jsem musel přejmenovat, protože byl soubor zařazen vážně do kategorie pornografie a šlo se k němu hůře dostat, proto současný nesmyslný název.)

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s