Metodika mýtus Bílé hory (+popravy na Staroměstském náměstí)

Bílá hora představuje poměrně těžký oříšek ve výuce, protože jde o důležitý okamžik našich dějin, který většinou koluje v povědomí většiny populace, ale otázkou zůstává, o jak hlubokou znalost jde, a především o jak reálnou představu jde. A přesně toto, realita versus mýtus, je hlavní bod následující lekce.

Postup:

1. Hodina začíná vzpomínkou na kontext doby (stavy, Rudolf II.) a pokračuje k defenestraci, přes kterou se dostaneme k Bílé hoře.

2. Hlavní zdrojem se stává pořád Slavné dny, kde si pustíme díl o bitvě na Bílé hoře.

3. Úkolem žáků je v následujících pár minutách pracovat s mýty (což je pojem, který si na začátku můžeme vysvětlit), které za poslední století vznikly, především během zhoubného národního obrození, ale ani masarykovská první republika, natož komunisté, situaci nijak neprospěly.

Při práci se zdroji jsem nasbíral následující mýty týkající se bitvy na Bílé Hoře:

A)      Češi vs Němci (Rakušané)

B)      MY vs ONI; MY jsme prohráli, ONI vyhráli

C)      Hodní protestanti vs Zlí katolící

D)      Bohemicentričnost (jedná se o čistě českou věc)

E)      Následovala doba temna

Tyto mýty jsou ukázány studentům. Studenti následně pracují na jejich demytizaci. Společně se studenty si vše probereme, vysvětlíme. (Pro zájemce dávám řešení na konec textu.)

4. Další otázkou, kterou by se žáci mohli zabývat, je „proč?“ Proč mýty vznikly a proč obecně vznikají? (Odpovědi opět na konci celého textu.)

5. V následujícím cvičení se podíváme na to, jak nově vzniklé Československo vnímalo Bílou horu a jak komunistické Československo. První republika křičela heslo „Odčiňme Bílou Horu“, stejně tak komunisté. Otázkou zůstává proč, proč křičela heslo první republika, proč komunisté. A samozřejmě i jak oba režimy, navzájem se sebou nesouhlasící, mohli mít stejné heslo.

6. Reflexe. Pointou samozřejmě je, že obraz Bílé Hory se částečně mění, nebo v tomto případě zůstává stejný (=pokřivený, nereálný), ale každá doba klade důraz na něco jiného, část obrazu využívá pro své potřeby, pro svou ideologii.

Na hodinu strávenou s Bílou horou můžeme navázat hodinou věnující se další slavné události – následnou pomstou v podobě poprav na Staroměstském náměstí. Lze využít History Lab a jejich cvičení „Jak zobrazili popravu“. Cvičení lze nalézt zde, metodiku zde.

Jak cvičení vypadá? Pracuje s tehdejšími „novinami“, kde jsou popravy zobrazeny. Studenti hledají důležité body na obrázcích, následně je řadí tak, jak se asi odehrály a spekulují nad příčinami vzniku „novin“. Fajn cvičení na 15-20 minut, zbytek lze věnovat dalšími výkladu nebo cvičení. Jen malá poznámka – jelikož History Lab nefunguje na mobilech a pouštět fotografie na zdi mi nepřijde funkční z mnoha důvodů, osobně jsem si fotografie vytisknul (jedna fotografie = jeden papír) a rozdávám je do skupin, minimalizuje se tak šance nezapojení všech studentů (pokud dám fotografii na zeď, část třídy nebude cvičení řešit, část prostě jednoduše neuvidí atd.).

Vysvětlení mýtů (velmi zjednodušeně). V bitvě nebojovali Češi proti Němcům nebo Rakušanům, obě armády byly složené z žoldáků různých národností a dokonce i náboženství, dokonce proti sobě bez problémů mohl bojovat „Němec“ na české straně a Čech na straně monarchie. Správně by bylo české stavy a jejich najatá armáda proti rakouskému králi (římskému císaři) a jeho armádě. Tím pádem neplatí ani další údajná pravda, žádné „my“ a „oni“ neexistovalo, to je mýtus pocházející z Národního obrození, kdy bylo žádoucí udělat ze všeho německy mluvícího zlo. Co se týká náboženství, už jsem psal výše, že vojska nebyla protestantská nebo katolická, ale voják stál na straně toho, kdo mu zaplatil. Taky je otázkou, do jaké míry se bojovalo za duchovní pravdu, za náboženství, jestli nešlo čistě jen o boj o trůn. Ale především z pohledu náboženství si samozřejmě katolíci mysleli, že dělají správnou věc, to samé protestanti; jedná se tedy o dva různé pohledy, jejichž existenci by si studenti měli uvědomit. Bohemicentričnost bychom asi chtěli vidět, samozřejmě defenestrace byla v Praze, Bílá hora u Prahy, do jisté míry je tento pohled pochopitelný, pravdivý, na druhou stranu ani jeden z panovníků Čech nebyl, vojska taky většinově ne, stavy se snažili zapojit Anglii atd. Následovala doba temna? Těžko říct. Záleží na úhlu pohledu, na tom, kdo by na takovou otázku odpovídal.

Proč mýty vznikají? Vytvářejí legitimitu režimu, identitu a kolektivní paměť. Důležité je připomenout, že existuje sociální podmíněnost, záleží na tom, kdo mýtus vytváří, jaké je pozadí a postavené daného člověka. Neexistuje jedna paměť, paměť se neustále mění, aktualizuje. První republika měla heslo o odčinění Bílé hory, protože se tím odstřihla od Habsburků, kteří z jejich pohledu mohli za Bílou horu a vše špatné, co Čechy potkalo v následujících stoletích (čímž si právě nová demokracie vytvořila svou identitu, kolektivní paměť a možná i legitimitu). Komunisté používali stejné heslo „jen“ kvůli útoku na katolickou církev, kterou chtěli potlačit.

Jakákoliv schematičnost, černobílost (my vs oni) a jednoznačnost znamená deformování dějin.

2 comments

  1. Chr · 9 Days Ago

    To je super nápad, jen mi trochu chybí k tomu zdroje. Rád bych místo představení jednotlivých mýtu žákům aby si ty mýty (alespoň některé) dokázali pojmenovat sami na základě např. krátké textové ukázky. Daly by se k mýtům přidat i odkazy na zmiňované zdroje?

    To se mi líbí

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s