7 (+1) otázek ke stávce učitelů

„O nás bez nás“

Stávku vyhlásily odbory. Kdo jsou odbory? Kdo je vybral? Koho vlastně zastupují? Nezastupují jen své zájmy a nejde jim jen o zviditelnění? Samozřejmě o stávce si má rozhodovat škola hlasováním mezi učiteli. Složitější na vyjádření, ale jde mi o to, že se o stávce rozhoduje „nahoře“, někdo, kdo nestojí před studenty a kdo si hraje za sebe a pro sebe; stávka byla měla pocházet „zezdola“, od samotných učitelů a s více body a požadavky, než pouhé peníze. Zároveň by měla být masová a měla by být provázena demonstracemi. Vyhlašovat stávku bez zajištěné podpory všech učitelů je hloupost.

Učitel

Co budou dělat učitelé ve středu? Půjdou na demonstraci? Budou někde vidět? Nebo se prostě vyspí, dají si oběd a odpočinou si? Má to smysl, pokud nebude plný Václavák? Jaký je teda smysl stávky?

Prospěch

Komu celá akce prospěje? Učitelům určitě ne, protože budou zase kritizováni za zbytečnou akci. Studenti budou mít radost, protože nemusí do školy. Rodiče budou jen naštvaní, že se jim škola nestará o děti a budou remcat, že učitelé mají dva měsíce prázdniny a zas by něco chtěli.

„Zase dostali přidáno“

Už vidím ty komentáře o tom, jak učitelé nic nedělají a chtějí za to víc a víc peněz, i když už přidáno dostali. A přiznejme si, že přidáno učitelé dostanou; dostali přidáno nedávno a je to v plánu i na další roky. A stěžovat si v situaci, kdy dostáváme pravidelně přidáno, mi nepřijde úplně rozumné a nepřispívá to dobré reputaci českých učitelů. Takže je otázkou, proč je stávka zrovna teď? Co sakra dělali učitelé za předchozích třicet let?

Paradox

Není trochu zvláštní, že si mám stěžovat na nedostatek peněz tím, že přijdu o denní mzdu? I když vím, že přidáno více, než mi bylo slíbeno, už nedostanu.

Tarif

Co je špatného na tom, že část peněz navíc půjde řediteli a ten bude mít svobodu, komu přidá? Za podmínek, že peníze skutečně přijdou, je to pozitivní věc. Peníze teoreticky dostanou ti, kterým skutečně patří.

Důstojnost

Vážně se musíme hádat o dvě procenta?

Bonus

Praktická věc – o stávce se rozhodne v pondělí a má se konat ve středu. Odbory ukazují své skvělé manažerské schopnosti. O stávce totiž musí být včas informováni rodiče a je otázkou, jestli je reálné vše stihnout. V pondělí se rozhodne, v úterý se pošlou informace a teď ten detail – kdo rozsoudí, jestli pár hodin před stávkou je „dostatečný časový předstih“?

K čemu tedy stávka je? Proč právě teď? Proč ve středu? Proč jen jeden den? Jaké bude mít stávka důsledky?

Učitelé nedostanou víc peněz, to je jasné. Naopak přijdou o část mzdy tím, že půjdou do stávky. Reálným důsledkem tak pravděpodobně bude jen další odpor veřejnosti vůči učitelům. Veřejnost si bude stěžovat na učitele, ne na Babiše a jeho vládu, a dále budou pokračovat negativní komentáře směrem k učitelům od určité části společnosti. Jedinou výhodou tak je, že si studenti odpočinou a budou se věnovat svým životům.

15 comments

  1. Lukáš Mižoch · 2 listopadu

    Děkuji, sám bych to nenapsal lépe.

    Liked by 1 osoba

    • tajnyucitel · 2 listopadu

      Já děkuji. „Bál“ jsem se, že budu označen různými jmény, ale zatím jsem našel učitelé, kteří souhlasí. Trochu překvapivě pro mě.

      To se mi líbí

  2. Hons · 2 listopadu

    S touto partou odborářů bych neorganizoval ani turnaj ve vybíjené. Tímto způsobem si jako učitelé jen uškodíme.

    Liked by 1 osoba

  3. Josef7 · 2 listopadu

    Jestli ono to nebude tím, že pomyslný pohár přetekl? Místo letošních 15 % dostali učitelé necelých jedenáct….

    Liked by 1 osoba

  4. Josef Soukal · 2 listopadu

    „O nás bez nás“
    Stávka se jako téma mezi učiteli objevuje už dlouho. O účasti si rozhodne každý sám.. Stávku nemůže vyhlásit a organizovat kdokoli, pro odbory je tradiční a samozřejmá část agendy. Že ji zapckají, je možné, ale nic lepšího po ruce není.

    Učitel
    Chcete-li plný Václavák, pište Dobšíkovi a školám, agitujte.

    Prospěch
    Učitelům stávka prospěje, pokud nebude početně slabá. Každá stávka přináší problémy jiným a ti pak svoji nespokojenost vrhají na stávkující. Jiní si ale třeba začnou o problémech školství přemýšlet.

    „Zase dostali přidáno“
    Objektem nadávek budou učitelé stále, přidává se ve skutečnosti minimu (a ještě vláda porušuje vlastní sliby), platy rostly i v dalších odvětvích.

    Paradox
    Všechno něco stojí; a přece byste nechtěl peníze za nevykonanou práci.

    Tarif
    Peníze nepřišly zdaleka všem, proto tarify.

    Důstojnost
    Vážně nám stojí za to nechat si soustavně nadělat na hlavu?

    Bonus
    Informace mohou rodiče a žáci dostávat už od pondělí.

    K čemu tedy stávka je? Proč právě teď? Proč ve středu? Proč jen jeden den? Jaké bude mít stávka důsledky?
    Pokud stávka nebude vyloženě zpackaná, rozhodně posílí pozici učitelů vůči vládě.

    Liked by 1 osoba

    • tajnyucitel · 2 listopadu

      Děkuji Vám za komentář, pane Soukale. Nedá se napsat, že bych s Vámi v něčem vyloženě nesouhlasil. Ale „problém“ je podle mě v tom, že vycházíte z bodu „stávka se podaří, pokud ji podpoří hodně učitelů“. Co když ji dost učitelů nepodpoří? A jak poznáte, že ji učitel skutečně podporuje? Podle počtu uzavřených škol? Nejsem si jist, jestli je to skutečné měřítko. Nevím, jestli rodiče stihnou dostat v pondělí, ale mohli by. U „paradoxu“ jde třeba o to, že já peníze nedostanu, i když se stávkou nesouhlasím. Uvidíme, jak to dopadne. Snad ne tak příšerně, jak očekávám. Hodně štěstí.

      To se mi líbí

      • Josef Soukal · 2 listopadu

        Když nepodpoří, nedá se nic dělat, to byste se nemohl pustit skoro do ničeho.
        K uzavřeným školám: Pokud to myslíte tak, že někteří budou přinuceni stávkovat, tak to snad oficiálně nejde, nikdo Vás nemůže donutit stávkovat, když nechcete, o peníze nepřijdete, ředitel vám může určit jinou práci, popř. platí, že překážka v práci je na vině zaměstnavatele. Myslím ale, že to bude naopak – část ředitelů se postará o to, aby na jeho škole nestávkoval nikdo.
        Nesouhlasit se stávkou je vaše právo, skutečností zůstává, že stávkující bojují i za váš zájem. Pokud je tedy vaším zájmem, aby šlo na platy více peněz a aby se na názor učitelů nekašlalo.

        Liked by 1 osoba

  5. Martina · 2 listopadu

    Tak s tím plně souhlasím

    Liked by 1 osoba

  6. Icelander · 2 listopadu

    Ale ředitel nikomu přidat mimo tarif nemusí. Nic ho k tomu nenutí.

    Liked by 1 osoba

  7. Iva · 2 listopadu

    Se stávkou souhlasím. Možná kdyby mi bylo méně než třicet a neměla bych děti, bylo by mi to jedno. Takto ale mám pocit, že jsem nedostatečne ohodnocena a vláda ani ministr za mnou nestojí. Přijde mi handrkování o 2 procenta též nedůstojné, ale že strany politiků. Proto podporuji stávku.

    Liked by 1 osoba

  8. Bikuf Dikuf · 4 listopadu

    Nebudeme stávkovat, nebudeme dělat nic, neboť by se se něco někde někomu nemuselo líbit. Budeme držet hubu a krok jako vždy a jako vždy té učitelské paralýzy papaláší zneužijí a budou učitele ojebávat vesele dál. Uvažujte. Mizerně zaplacený učitel je buďto srdcař, nebo zoufalec. Jak dlouho vydrží srdcaři srdcařství, resp, jak dlouho vydrží jeho obětování pro žákovské dobro jeho rodina?

    Jak chcete do školství přitáhnout schopné, zajímavé, tvůrčí a svobodné lidi, pokud nebudou mít ani na hypotéku? Vždyť to v konečném důsledku ty odbory organizují pro benefit žáků. Předposranost ještě nikoho nikam nedostala.

    To se mi líbí

    • tajnyucitel · 5 listopadu

      Došlo k dost velkému nepochopení. Můj text vůbec není o tom „držet hubu a nebudeme nic dělat“. Zjednodušeně je pro mě tato stávka málo, já chci hodně. Nechci se hádat jen o dvě procenta, chci se hádat o celý systém školství. A až bude stávka spojená s demonstrací, rád se připojím.

      To se mi líbí

      • Anonymní · 6 listopadu

        Aha, tak to jo. Demonstrace se možná dočkáte. akorát to bude demonstrace předvolebních slibů. Mimochodem, víte, že existuje ještě jeden tajnýučitel, který psal pod tímto nickem dřive než vy? Je to matoucí. Nechcete si změnit nick?

        To se mi líbí

      • tajnyucitel · 10 listopadu

        Chtěl jsem změnit, ale nejde to (respektive musel bych to zaplatit a zmizely by všechny rozházené linky po internetu, což je tisíce přečtení měsíčně…). Není to tak matoucí. „První“ tajnýučitel není tajnýučitel, ale blog tajného učitele. Pokud vím, tak nikdy nenapsal nic o žádné metodě, což je výrazný rozdíl. A když jsem zadával tajnyucitel do google, nic mi to při zakládání mého blogu nenašlu, což taky dost vypovídá…

        To se mi líbí

  9. Lex · 5 listopadu

    „Mějte se na pozoru před nepravými proroky: přicházejí k vám převlečeni za ovce, ale uvnitř jsou draví vlci. Poznáte je po jejich ovoci. Copak se sklízejí z trní hrozny nebo z bodláků fíky? Tak každý dobrý strom nese dobré ovoce, ale špatný strom nese špatné ovoce. Dobrý strom nemůže nést špatné ovoce ani špatný strom nést dobré ovoce. Každý strom, který nenese dobré ovoce, bude poražen a hozen do ohně. Poznáte je tedy po jejich ovoci.“
    Matouš 7,15-20

    Uvědomujete si, jaké „ovoce“ plodíte? Uvědomujete si, jakou „vzdělanost“ produkujete? Kam se propadla?
    Vám je za to v roce 2021 garantovaných 150 procent průměrného platu málo? Opravdu?
    Na to nelze říct nic jiného, než že velké procento absolventů pedagogických fakult do školství vůbec nenastupuje. Uplatňují se na svobodném pracovním trhu jinde. Tahle možnost je tu pro každého. V současnosti na trhu práce schází několik stovek tisíc zaměstnanců. Musí se „dovážet“ z ciziny.

    To se mi líbí

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s