Školství jako systém padajícího hovna

Slovní spojení „systém padajícího hovna“ ve školství lze vysvětlit nejlépa na příkladu. Vysoká škola dá do přijímacích zkoušek jméno bulharského panovníka ve vrcholném středověku. Zodpovědná gymnázia to začnou učit. Za rok je to v ŠVP. Za pár dalších let v učebnici. Na závěr to spadne nejníže – bulharský panovník se propadne až na základní školy. Kruh je uzavřen. A nutné je říct, kruh si uzavřely školy samotné. Ale…

Systém se zdá být na povrchu svobodný, ale uvnitř je to zatuchlý režim plný povinností. Ve výuce dějepisu je jen velmi málo prostoru pro vlastní tématickou (!) iniciativu. Prostě mám jako dějepisář jet pravěk, středověk, novověk a moderní dějiny. Ptám se sám sebe: “Napadlo vůbec někoho to změnit?” Co třeba tématické bloky? Život člověka. Vývoj války. Vývoj vlády a státu. Od nejjednoduššího po nejtěžší – v posledním roce by se stejně učily totalitní režimy. A v poslední době se objevuje nový požadavek, pro mě absolutně přijtelný a pochopitelný, kterým je učit “Současnost”. Teď si jen představte, co by na změnu řekla inspekce?

Například šéf naší školní gestapo inspekce je pán, který učil mé kolegyně. “Učil” v praxi znamenalo, že si dal nohy na stůl a četl noviny. Tento pán mi dnes říká, jak mám učit. Tento pán podává zprávu směrem výše, kterou pak zveřejní média (a mimochodem tak vytváří špatný obraz školství – vinu svede na neschopné učitele). Tento pán se mě po hodině zeptá, kolik mám ve třídě handicapovaných žáků a co dělám pro jejich integraci. Tento pán mi pak doporučí, že bych mohl zkusit referáty. Tento pán to tak totiž dělal, “když ještě učil”. Tento pán mi pak zkontroluje “papíry” – třídnici, zápisy z hodiny, omluvenky a podobně. Tento pán pak odejde a na základě zjištěných informací napíše zprávu o kvalitě mé výuky. Tento pán právě smrskl výuku na byrokratický zápis, v kterém vůbec nejde o výuku a vlastně ani o žáky. Tento pán je ztělesněním systému padajícího hovna a právě zajistil další žblunknutí, protože mi říká, že nejlepší učitel v systému je ten, který má nejlepé sepsané zprávy o handicapovaných žácích a který má v třídní knize varování na každý nebezpečný víkend, které mimochodem tráví žák doma, u vlastních rodičů. Tento pán posouvá hovno směrem dolů, protože ředitel se ho bojí a ředitel je další na řadě s posunutím.

Posunutí právě proběhlo pomocí porady a učitelé byli ředitelem požádani o změny. Někteří učitelé se přizpůsobí a hovno je u cíle – u žáků. Další kruh je uzavřen, tentokrát už nedobrovolně. Tento kruh už přidělává práci a dělá z učitelů cvičené opice, které mají zakázany vlastní myšlení a iniciativu v mnoha směrech. A pokud učitel riskne iniciativu, musí projít další paralelním systémem a trpí u dalších papírů, které mu pak zkontroluje další inspekce.

Otázkou tak je, jestli si “tento pán” nezaslouží spláchnutí.

2 comments

  1. Anonymní · Únor 8

    Tajný učiteli, jsme dva.Mohl byste si změnit název blogu? Dochází ke zmatkům v komentářích i k záměně identity.
    Můj blog, jak jistě asi víte, je staršího data a ačkoli nemám na jméno Tajný učitel copyright, ocenil bych kdybyste byl tak laskav a vzal v potaz moji „senioritu“. Děkuji za pochopení. Tajný učitel zde http://tajnyucitel.blogspot.cz

    To se mi líbí

    • tajnyucitel · Únor 8

      Snad se ještě vrátíte sem, protože na Vašem blogu jsem psal komentář dvakrát a ani jeden nevidím…
      O Vašem blogu slyším poprvé. Proč bych si zakládal blog s názvem, který už někdo má? Zajímavé je i to, že jsem před založením název vyhledával a bez výsledků…
      Shoda mě samozřejmě mrzí, i vzhledem k Vaší špatné reputaci, jak tak koukám:)
      1) Každý máme blog na jiné stránce.
      2) Já odkazuji na texty ze svého twitteru.
      3) Snažím se psát spíše o metodách, což jsem u Vás neviděl.
      To je jen pár rozdílů. Případná konkurence není špatná věc.
      Asi bych byl ochoten název změnit, ale momentálně mě nenapadá, jak blog přejmenovat. Máte návrhy?
      A upřímně, poslední dobou se začalo dařit a texty se objevily i mimo svět blogu, což je zajímavé a změna názvu by mohla škodit. Proto asi dochází i k problémům, které zmiňujete Vy, protože mě se samozřejmě nikdy nestalo nic podobného „záměně“. Hodně štěstí.

      To se mi líbí

Zanechat Odpověď

